• Default
  • Title
  • Date
  • Random
Még 3 hír... SHIFT az összeshez Összes hír betöltése

Home

Dorozsmai Petőfi Sándor Művelődési Ház Szélmalom vitorla helyreállítása

Dorozsmai Petőfi Sándor Művelődési Ház kezelésében lévő Szélmalom vitorla helyreállítása

NGSZ bonyolításában

A Dorozsmai Szélmalom egyik vitorlaszára 2016. május 23-án egy szélcsendes napon letört. A balesetveszély és a további károk elkerülése érdekében a másik vitorla szár és a vitorlapár levételre került.

2019. augusztus 23-án került fel az új vitorla az új szelestengellyel együtt és készült el az új fordítókocsi. Hosszú és rögös út vezetett idáig, mivel szinte alig akad szakember, aki egy ilyen „műalkotás” tervezését, illetve kivitelezését el tudná végezni és vállalná.

A műemlékké nyilvánított Szélmalom helyreállítási munkáira vonatkozóan az örökségvédelmi hatóság által jóváhagyott tervdokumentációt a művelődési ház ajánlásával bevont Tamás Malom Kft. készítette: Tamás Péter faipari technikus, gépészmérnök, Balázs György országos hírű molinológus, Kocsis Barnabás okleveles építészmérnök.

Mivel az örökségvédelmi hatóság által jóváhagyott tervdokumentációval az abban meghatározott faanyaggal kapcsolatosan a helyiek részéről aggály merült fel, melyet a tulajdonos Szeged Megyei Jogú Város részére meg is fogalmaztak, ezért a Soproni Egyetem Erdőmérnöki Kara iránymutatása alapján faanyagvédelmi vizsgálatot végeztettünk. Ezen faanyagvédelmi vizsgálati eredmény alapján az örökségvédelmi hatóság által jóváhagyott tervet módosítani kellett, egyrészt a faanyag tekintetében, másrészt ki kellett egészíteni a szelestengely (nagybálvány) és a fordítókocsi cseréjével.

A kivitelezési munkavégzés becsült költsége alapján versenyeztetési eljárást folytattunk le, melynek eredményeképpen Kovács Gergely Gábor orfűi „malomépítő” nyerte el a munkavégzést, melynek értéke 6.894 eFt.

A vitorla helyreállítási munkavégzés kuriózumnak számít szakmai körökben is, mivel az új 608 cm hosszúságú, 54 cm*54 cm átmérőjű, 1,773 m3 térfogatú, kb. 2,8 t tömegű szelestengely méretéből adódóan speciális felkészülést, szakismeretet, szakértelmet és tárgyi feltételeket igényelt mind a beszerzés, mind a szállítás, műhelymunka és a beépítés során egyaránt. A szelestengelynek alkalmas fa kiválasztása Szlovéniában a Júlia Alpokban történt, onnan a szállítása Orfűre, a hegyi faluba kamion és a falu határától kézi erő segítségével valósult meg, mely faanyagot speciális szárítás után egyedi eszközökkel (tudomásunk szerint az ország legnagyobb esztergakéseivel) alakított ki a mester, amely asztalosmunka felér egy szobrászművészettel. Ezt követően 2019. augusztus 22-én a malomhoz történő helyszínre szállítás után a keresztágakkal felszerelt szelestengelyt daruval emelték be, a mindössze néhány cm-rel szélesebb fanyíláson keresztül, mely munkavégzésre a helyiek is igen nagy csodálattal tekintettek. 

phoca thumb m 003phoca thumb m 005phoca thumb m 006

 

A tervezői, a kivitelező csapat és a munkavégzés előkészítéséért és lebonyolításáért felelős Nevelési-Oktatási Intézmények Gazdasági Szolgálata (NGSZ) műszaki szakemberei – kiemelve Kassai Klára üzemeltetési igazgató és Kiss Gábor műszaki és üzemeltetési osztályvezető tevékenységét – egymással történő kooperációban mai szemmel nézve egy „műalkotást” hoztak létre. Ezáltal Magyarország egy újabb működőképes műemléki szélmalommal gyarapodott, melynek az avatására 2019. szeptember 7-én került sor.

A NGSZ-nek eddig nem volt ilyen jellegű műemlék felújítására irányuló tapasztalata, mivel nem is ilyen jellegű feladatokra jelölték ki szervezetünket, ez a munkavégzés egyedülálló az NGSZ életében, melyre méltán büszkék lehetünk.

Ezúton köszönöm a tervező Tamás Malom Kft., a kivitelező Kovács Gergely Gábor, a bonyolítást végző NGSZ munkatársak és a megvalósításban valamely módon közreműködő személy eredményt hozó szakmai munkáját.

A helyszíni munkavégzésről és a kész vitorlákról készült drónfelvétel az alábbi linken tekinthető meg.

További videó

Szeged, 2019. szeptember 30.

dr. Ruzsity Krisztina

igazgató